Foreningens historie

En lille historie om tiden fra 1933, hvor Lejreegnens Husflids Forening startede. Der er sket meget siden dengang. LHF's Aftenskole tilbyder kurser indenfor de gode gamle håndværk og bevægelses. LHF er den ældste og bedste Husflids Forening i Lejre kommune.

LHF ja hvem er det…

LHF står for Lejreegnens Husflids Forening. Vi tilbyder i dag kurser, foredrag, udflugter og mandagstræf.

Foreningen startede i november 1933, ja du læste rigtigt. Vi er en forening med 85 år på bagen.

I  gamle dage havde de fleste hjem ansat en ung pige i huset. Og i perioden 1934 – 36 gik mere end 30 unge piger fra Lejreegnen til undervisning, én eftermiddag om ugen. Her blev de undervist i syning af kjoler, drengebukser, vævning og finere håndarbejde. Og så var foreningen jo godt i gang.

I 1952 – 53 kom LHF under den kommunale aftenskole og ungdomsundervisning.

Der gøres et enormt stort stykke arbejde af den siddende bestyrelser, for at bevare denne smukke gamle forening. Smuk fordi håndværk lavet af hænder er noget helt særligt, alt for meget er industrialiseret i dag. Gamle fordi vi holder gamle håndværk og værdier i hævd, og det er vi meget stolte af. Så støt op omkring vores kurser, foredrag og udflugter og hvad vi ellers finder på. Så denne smukke gamle forening kan bestå.

Deltagerindflydelse:

I følge Folkeoplysningsloven skal vi give deltagerne I LHF's Aftenskole mulighed for indflydelse. Alle der deltager på et LHF's Aftenskole kursus, kan indsende ønske om at indtræde i bestyrelsen. De vil være MEGET velkomne.

Medlemsindflydelse:

LHF har ud over aftenskolevirksomheden også forskellige tilbud til foreningens medlemmer. Hvert år har vi julekomsammen og gennem året arrangeres forskellige udflugter, foredrag eller lignende. Foreningens medlemmer får rabat på den slags arrangementer.

LHF's Aftenskole - Lejreegnens Husflids Forening
c/o Dorte Gjelstrup
Birkevadsvej 14
4130 Viby Sjælland

Mail: lhf@husflid.dk

CVR: 25383486

Bemærk: Dette er foreningens postadresse - undervisningen foregår på forskellige lokaliteter.

Medlem af Fora